Vem var Jesus?

Jesus föddes i Betlehem och växte upp i Nasaret i Galiléen. Han var avlad av den helige anden och därför Guds son. Jesus kallades också Herren. Det berodde på att Gud hade kommit till jorden i Jesu Kristus gestalt för att visa människorna vägen till frälsning. Han var uppfostrad i den judiska lärotraditionen och vid trettio års ålder började han sin officiella förkunnelse.




   Källorna om honom bygger i huvudsak på Matteus, Markus, Lukas och Johannes evangelium. De har tillkommit under senare hälften av det första århundradet och Johannesevangeliet är den yngsta medan Markusevangeliet anses vara källan för de övriga. I den allmänna litteraturen nämns också Jesus några gånger. Den romerske historikern Tacitus skriver bl.a. om de kristna som av kejsar Nero lät straffas efter den stora branden år 64 - namnet hade härletts från en viss ”Chrestus”. Denne hade av landshövding Pontius Pilatus blivit avrättad.







Foto: Ingvar Tradefelt, Härnevi Uppland. Albertus Pictor.



   Det är därför troligt att det existerat en person vid namn Kristus och oavsett om man i heden tid var troende eller inte så hade evangeliet han predikade mycket att lära människorna. Jesus bröt nämligen med den gamla judiska traditionen. Han vände sig till bönder, hantverkare, slavar och han talade med ..., umgicks med horor och förbrytare. Han var ödmjuk och inte hämndlysten när han vandrade på jorden. Han botade sjuka och tröstade förtvivlade och han var inte ”boklärd” utan Jesus förkunnelse byggde mer på känsla än vad de skriftlärda predikade.


   Men tolkningarna av budskapet är dubbelt. I bergspredikan kan man t.ex. se hur han försvarade de fattiga. Evangelisten Lukas skriver: ”Saliga är ni som är fattiga, ty er hör Guds rike till.” På ett annat ställe kan man läsa: ”Given kejsaren vad kejsaren tillhör och Gud vad Gud tillhör.


   Denna motsägelse betraktade skolastikerna som skenbar, men den är inte skenbar, utan verklig. Den främsta orsaken är att apostlarna inte alltid hade samma uppfattning. Man kan också tolka det så att budskapet vände sig till både de fattiga och de rika. Det är betecknande för Jesus, han fanns för alla, oavsett vem man var eller vad man hade gjort. Evangelisten Markus skriver därför att: ”Saliga är de som är fattiga i anden.







Foto: Ingvar Tradefelt, Floda Södermanland. Albertus Pictor.


Jesus föddes i Betlehem och växte upp i Nasaret i Galiléen. Han var avlad av den helige anden och därför Guds son. Jesus kallades också Herren. Det berodde på att Gud hade kommit till jorden i Jesu Kristus gestalt för att visa människorna vägen till frälsning. Foto: Ingvar Tradefelt, Floda Södermanland. Albertus Pictor.




   Skolastikerna menade även att Moses kom med lagen och Jesus med .... Därför symboliserade Moses flykt från Faraos hov flykten till Egypten. Vattnet ur klippan var det första dopet och mannabespisningen en förebild till nattvarden. I Upplandslagen kan man läsa:


Gud själv instiftade den första lagen och sände den till sitt folk genom Moses, som var den förste lagmannen för hans folk. Så sände svearnas och götarnas enväldige kung, Birger, kung Magnusson, till alla dem, som bo mellan havet och Sagån och Ödmården, denna bok, som innehåller Virges flockar och uppländs lag.”


   Moses var för de uppländska bönderna den store lagmannen. Han var folkledaren som stiftade lag ”allt folket till ledning både för de fattiga och rika” De tio budorden och framförallt ”Du skall icke dräpa.” hade samma inverkan på de som levde vid Medelhavet som på Europas barbarfolk. Alla var till slut tvingade att acceptera den lagen.


   När Albert målade Moses hade han horn. Det beror inte på en felöversättning av latinet som man ibland påstår. Förlagan byggde på den bibelöversättning som Hieronymus gjort. Där var Moses behornad. I Babylonien bar gudarna hornmask och horn är en gammal symbol för makt.


På Kreta fanns det också en omfattande tjurdyrkan och i gammal judisk religion var tjuren ett heligt djur.




1 kommentar:

Komposteraren säger: sa...

Om detta finns det inte mycket att säga ännu, men jag återkommer.